PREZENTACJA

Instrukcje techniczne:
  • prezentacje multimedialne lub inne materiały wizualne przesyłamy na adres [e-mail] najpóźniej dzień przed rozpoczęciem konferencji lub dostarczamy na nośniku USB w trakcie rejestracji na konferencję.
Instrukcje nudologiczne (uwagi zebrane na podstawie bogatego doświadczenia nudy konferencyjnej):
  1. CIEKAWOŚĆ PONAD MERYTORYKĄ
  • Atrakcyjność prezentacji materiału jest równie ważna jak strona merytoryczna, być może nawet w kontekście nudy, ważniejsza. Jeśli masz wybór: mówić przystępnie i zajmująco, ale mniej merytorycznie, a mówić bardzo merytorycznie kosztem atrakcyjności, wybierz to pierwsze. Merytoryka przyda się w dyskusji i obroni w słowie pisanym.
  1. PREZENTACJA
  • Zawsze miej prezentację, bądź jej ekwiwalent, który przykuje uwagę słuchaczy/ widzów. Nie czytaj z kartki, staraj się widzieć, co dzieje się na sali, utrzymywać kontakt wzrokowy z audytorium.
  1. MÓWIENIE OD SIEBIE
  • Nie przenoś kartki (której przecież nie masz) na prezentację. Nadmiar tekstu zmęczy słuchaczy. Pamiętaj, że słowo mówione jest dużo ciekawsze i bardziej przekonujące od słowa pisanego. Staraj się mówić od siebie, tylko w ostateczności posiłkując się kartką. Nie wymawiaj się zwięzłością słowa pisanego i oszczędnością czasu. Przygotuj prezentację na 15 minut zajmującego monologu. Pewne kwestie zasygnalizuj tylko i zostaw na dyskusję po wystąpieniu.
  1. EMISJA
  • Ćwicz emisję głosu i artykulację. Wypożycz książkę poświęconą tej tematyce, obejrzyj lub poczytaj materiały umieszczone w Internecie. Staraj się regularnie gimnastykować narządy artykulacyjne (wystarczy 5-10 minut dziennie). Pamiętaj o higienie głosu. Praca nad tym aspektem wystąpienia nigdy nie będzie czasem stracoyma a słuchacze będą wdzięczni, że mogą w spokoju śledzić treść wystąpienia, zamiast zastanawiać się, co właściwie zostało powiedziane.
Tylko zaczynając od siebie jesteśmy w stanie zmienić rzeczywistość polskiej nauki. Być ciekawszymi dydaktykami i prelegentami, spowodować odwrót nudy z sal wykładowych i konferencyjnych! Walczmy o nienudną naukę!

Mamy nadzieję, że uwagi te okażą się przydatne i  godne realizacji.